Hoofdstuk 34/37 De weken voorafgaande aan KiNDERDAG en KiNDERDAG!
Toen vrijdag 19 augustus rond de klok van 17.00 mijn vakantie bij TenCate ten einde kwam, wist ik dat er een zeer zware periode zou aanbreken. De vakantie had mij veel rust gebracht. Nauwelijks opdrachten gehad en ook geen ritten gereden. De vakantieperiode was er één die ik als ijscoman nog niet eerder had ervaren. Zo verschrikkelijk rustig. Het leek wel alsof iedereen tegelijk 6 weken weg was! Maar na die vakantie dus zou het los gaan. En dat deed het dan ook! Allemaal festiviteiten waaraan ik al in een vroeg stadium mijn medewerking had toegezegd. Dat het zoveel zwaarder zou worden als dat ik van tevoren had gedacht had ik echter nooit verwacht….
Logo van de Stichting Nelly
Die vrijdag de 19e was ik in ieder geval voldoende uitgerust van al het ‘nieuwe’ werk bij TenCate en het werk bij Frankys Food. Het werk bij mijn werkgever is best intensief. Er wordt wel wat gevraagd, althans, ik vind dat ik moet presteren! Dat zit nu eenmaal in mijn karakter opgesloten! In dat goede eerste half jaar van werk kwam ik op op veel plaatsen in Nederland, maar ook al in België. Bracht mij ook veel in contact met mensen op hun zaak of bij hen thuis wanneer zij vanuit huis hun bedrijf voerden. Heb er daardoor ook veel mensen leren kennen. En dat alles maakt(e) mijn werk leuk en interessant. Door het werken in loondienstverband konden veel werkzaamheden vanuit Frankys Food alleen nog maar in het weekend plaatsvinden. Zo ook het weekend van 20 en 21 augustus toen ik op beide dagen op verschillende feesten actief was, waarna op maandag de werkzaamheden bij TenCate ook weer werden opgestart. Na die eerste week van werken werd de druk behoorlijk opgevoerd. Eerst werd er in het weekend dat daarna volgde ook weer op beide dagen hard gewerkt. Zowel op de Oeler volksfeesten, waar Joeri op zaterdag dienst deed en ik op zondag omdat ik op zaterdag op twee privé feesten moest verschijnen. Een druk weekend derhalve, maar daarmee was het nog niet gedaan. De week welke daarna volgde moest ik voor TenCate op een beurs te Gent (B) staan. En dat terwijl er juist tijdens die werkdagen ook veel opdrachten met Frankys Food stonden gepland. Opdrachten welke ik al in een vroeg stadium had aangenomen en die ik zelf door die later aangemelde beurs natuurlijk niet kon uitvoeren. En dus nam zoon Joeri een aantal opdrachten voor zijn rekening, op één dag geflankeerd door mijn andere hulp in bange dagen; Bertus. Maar al die werkzaamheden moest ik van tevoren natuurlijk wel goed plannen, voorbereiden en coördineren. Op tijd alles besteld hebben zodat én Joeri én Bertus geen problemen zouden ondervinden met voorraden of anderszins. En dus schreef ik op een blad papier, daags voor mijn vertrek naar Gent, wat er aan voorraad moest worden gehaald, wat er moest worden klaargezet en hoe laat men op de opdracht moest zijn. Ver voor die dagen had ik de inkopen al besteld. Daarmee zorgde ik niet alleen voor rust in mijn hoofd wanneer ik op de beurs te Gent stond, maar het gaf het ook beide hulpen genoeg handvaten om de opdrachten naar behoren uit te voeren. Tijdens de beurs werd ik dan ook niet gebeld ten teken dat ik de zaken voldoende had voorbereid.
Gent en beurs Gent
KiNDERDAG in beweging en vanuit de lucht (foto's Frank Wes)
Uit de Tubantia
Toen ik vrijdag 2 september rond 20.30 uur vermoeid van de zware beurs (elke dag zeker 10 a 11 uur op de benen) én de lange rit (4 uur rijden) naar huis vanuit Gent thuiskwam, stond er een paar uur later alweer een nieuwe opdracht op de agenda! Ook deze opdracht was al vroeg in het jaar besproken en betrof een bruiloftsfeest waarvan de gasten bij afscheid, rond 00.00 uur werden getrakteerd op een hamburger Omdat ik best wel moe was, van de beurs maar ook van de eerste weken vol werkzaamheden na die vakantie, was ik blij dat Bertus had aangeboden mij te helpen tijdens deze opdracht en kon ik na 02.00 uur de nachtrust eindelijk aanvangen. Lang zou deze nachtrust niet duren, immers, er stond een vroeg uit te leveren ontbijtje in de agenda. Om 06.00 uur ging de wekker en stond ik naast mijn bed. Niet veel later bakte ik de broodjes af. Na die korte nachtrust en het bezorgen van het ontbijtmandje maakte ik de Snor gereed voor mijn werk op het evenement Kids@thePark. Daar werd ik om 09.00 uur verwacht. Dat tweedaagse evenement deed ik zelf op zaterdag 3 september en Joeri op zondag 4 september. Ik stond die zondag namelijk op het wijkfeest van de Hengelose Es. Zwaar vermoeid van het non-stop werken en toch ook wel van die beurs, viel ik die zondagvond vrij gemakkelijk in slaap. Joeri en ook Bertus moet ik dan ook enorm bedanken voor hun werk!
Maandagochtend startte de week werk bij TenCate weer en dat werk deed ik tot die vrijdag 9 september omdat ik nog veel werk voor mijn eigen evenement KiNDERDAG moest verrichtten. Op zaterdag 10 september stond ik nog op het wijkfeest van de Hasseler Es. Het wijkfeest eindigde rond een uur of 16.00. En omdat het vroeg was afgelopen kon ik daarna nog wat voorbereidingen treffen voor mijn eigen evenement KiNDERDAG dat een dag later zou plaatsvinden. Daarmee was ik rond 20.00 uur klaar.
KiNDERDAG werd afgelopen zondag, 11 september gehouden zoals u al weet. En was daarmee het slotstuk van de drukke periode welke ik na mijn vakantie, 4 weken geleden was aangevangen. Het werd een dag om nooit meer te vergeten. De start was mistig, donker en fris en verliep niet geheel vlekkeloos. Hier en daar ving ik wat geluiden op dat men wat problemen ondervond met de werkzaamheden. Te veel werk voor sommigen. Daar waar ik de problemen kon waarnemen probeerde ik zo goed als ik kon hulp te bieden. Uiteraard kan ook ik geen ijzer met handen breken, maar zorgde ik naar mijn mening wel voor de broodnodige rust. Uiteindelijk werd niet veel later de honderden meters lange ontbijttafel, waar maar liefst 460 kinderen aan zouden plaatsnemen om te ontbijten, opgeleverd. Het was echt zo leuk om te zien! Precies als ik al jaren geleden voor ogen had gehad.
Het evenemententerrein werd gevuld met diverse zaken. Zo stond er een draaimolen, een vliegtuigmolen, een zweefmolen, een survivalbaan, kraampjes met verschillende sieraden, een knutseltafel en was er een plek voor schmink. Daarnaast konden de kinderen naar hartenlust pannenkoekjes of broodjes bakken, stonden er diverse foodtrucks, was er een bar en een terras voor ouders, was er muziek, afgewisseld door optredens van Kaatje Kopstand en vrienden en Gio Swikker. Het geheel werd nog aangevuld met stoepkrijten, graffiti en het zonweringdoek schilderen of de poppenkast-voorstellingen. De oudHollandse spelen en de springkussens completeerden de speelelementen van de dag.
Naast de commerciële kramen waren er ook kramen van bevriende stichtingen van Stichting Nelly, als de Speelotheek, Stichting All4Free en de Dutch Beardos. Allemaal deden ze een behoorlijke duit in het zakje om van deze KiNDERDAG een bijzondere te doen maken. Mijn dank aan hen is dan ook groot. Naast al deze genoemde zaken liepen er tot slot ook nog eens allemaal figuren rond. Een clown, een ballonartiest, Mario, die overigens erg in trek was en Oellie. Op een zeker moment werden er nog twee mysterieuze gasten afgeleverd op het terrein. Dat had te maken met het door mij speciaal voor KiNDERDAG geschreven KiNDERDAG verhaal. Het verhaal; “KiNDERDAG en de twee mysterieuze gasten” werd in een paar uur geschreven en besloeg 10 hoofdstukken, welke ik in de 10 weken voorafgaande aan KiNDERDAG, steeds in het weekend deelde op mijn facebookpagina “Frankys ijs Kinderdag”. Ik had het zo geschreven dat het laatste hoofdstuk zich op KiNDERDAG zelf zou schrijven. De twee mysterieuze gasten, Mickey en Minnie Mouse, kwamen rond 14.00 uur op het podium. Aan alles was te zien dat de kinderen zich vermaakten aan alle zaken die wij als organisatie hadden laten invliegen.
KiNDERDAG zelf verliep eigenlijk prima, op een paar kleine zaken na. Gelukkig hebben onze gasten daar niets van ondervonden. Maar dat had ook zomaar mis kunnen gaan. Zowel mijn rechterhand Edwin Elfring, mijn steun en toeverlaat in de strijd KiNDERDAG tot een succes te maken, als ondergetekende hebben in die laatste week voorafgaande aan die 11e september nog vele gaten moeten dichtlopen om te voorkomen dat er op de dag iets niet naar wens zou zijn. Overigens geflankeerd door Monique Sanderink die vanaf haar vakantieadres onvermoeibaar bleef aansturen! En toch kan ik u verzekeren dat het echt spitsroeden lopen was. De organisatie was dus niet geheel compleet. Dat kwam vooral door zieken. En ook omdat de organisatie in de Coronatijd wat in samenstelling is veranderd. Zeker gezien deze zaken is het eigenlijk geweldig te zien wat deze vernieuwde organisatie voor elkaar heeft gekregen. Het werk van elk lid is geweldig geweest. Trots ben ik op deze eerste belangrijke groep. Zonder hen was er nooit een KiNDERDAG geweest. Ook gaat er een hele grote dank uit naar de grote groep van vrijwilligers. Deze deden precies wat van hen verwacht werd. Iemand zei mij laatst; “Die vrijwilligers, het leek wel één hele grote familie”. Een mooie omschrijving en een mooi compliment. Zo ervoer ik het namelijk ook. Vrijwilliger zijn bij onze dag betekent dat je altijd in het belang van de kinderen denkt en handelt. Dus vrolijk zijn en hulp bieden waar nodig. En dat hoef ik die groep mensen niet meer te vertellen. Ik zeg dus dank, dank en nog eens!
De vele artiesten op de dag, denkend aan clown Dirk welke speciaal voor ons uit Eindhoven(!) was gekomen, Marcel de ballondecorant, Mario, Oellie, Kaatje Kopstand en vrienden, Gio Swikker en Minnie en Mickey Mouse en Marcel Veldman, die de boel bij elkaar praatte hebben de dag nog completer gemaakt. Ook wil ik hen allen dankzeggen voor het geweldige werk dat zij hebben verricht.
de volle tafel, met dochter Anouk even een wijntje drinken en een foto van het terrein.
Het door kinderen gekleurde zonweringdoek
Dat KiNDERDAG veel heeft losgemaakt bleek wel uit de vele reacties welke ik mocht ontvangen. U als deelnemer of bezoeker heeft mij meerdere malen laten weten dat dit kinderfeest een echt kinderfeest is. En dat er wel degelijk rekening gehouden wordt met elk kind, ongeacht de afkomst of de financiële status van de familie waarvan het kind deel uitmaakt. Het evenement moet en zal laagdrempelig zijn en vooral blijven. Dát is namelijk waar Stichting Nelly voor staat!En waar ik ook vooral voor sta! Met één beperking; wij hebben geen invloed op de prijzen van de foodtrucks of commerciële kramen. Daarentegen is vrijwel al het andere gratis, zeker voor de kinderen. Er was dan ook één tegengeluid; ‘de bolletjes ijs kostten maarliefst(!) € 1,50!’ Zo stond er in een recensie. Tja, dat klopt! De ijskar was de enige foodtruck waar ik muntjes wilde gebruiken. Afrekenen met munten is veel sneller dan pinnen of contante betalingen. En een muntje was door de organisatie ver voor het evenement al bepaald op € 1,50, mede door een vaststelling van prijzen voor bier en wijn. Wij bepaalden uiteindelijk de waarde ervan op 1,50 euro; het Bier 1 muntje en wijn 2 munten. Ik en de organisatie vonden dat schappelijke prijzen! Maar meneer stond die prijs voor de bollen ijs dus niet aan. En meneer benoemde in zijn recensie ook nog dat het daarom ook ‘Frankys’ dag was geweest, waarmee hij eigenlijk bedoelde dat ik de opbrengsten mooi in eigen zak zou steken. In antwoord op deze recensie heb ik de man geantwoord dat voor kinderen verder alles gratis was, tot aan nota bene Ranja toe en dat ik dat geld uit de opbrengsten gebruik voor mijn goede doelen stichting waarmee ik arme gezinnen een dagdeel of dagje uit aanbied en dus niet zelf opstrijk. En heb ik er ook nog aan toegevoegd dat men zich eerst eens goed moet inlezen voordat men wat blert! Men weet dus soms echt niets van de reden waarom ik dit evenement organiseer. Gelukkig was er maar één klager. Want dit soort geluiden passen niet bij zo’n evenement. Sterker nog, zelf steek ik met Frankys Food veel geld in het leukste feest voor kinderen. ik vis hier echt niet naar complimentjes, maar wil wel ophelderen dat mijn bedrijf sponsor is en ik zelf ook vele uren werk erin steek. En daarom heb ik de klacht in de recensie ongegrond verklaard. Overigens heb ik met het sponsoren van en werken aan KiNDERDAG geen enkele moeite. Ik doe het graag.
Over de sponsoren gesproken. Het is echt heel fijn dat veel bedrijven zich moeiteloos hebben willen verbinden aan de KiNDERDAG. Ook hen wil ik allen een enorm dankjewel zeggen. Zonder vrijwilligers ben je niets, maar zonder sponsoren zeker ook niets!
Mario, Mickey en Minnie en Oellie
Lucht foto van Frank Wes
En dan nog het volgende;
Ik kijk met enige zorgen naar de toekomst! De torenhoge kosten maken dat ik twijfel om het voortbestaan van Frankys Food. Ga ik het blijven doen of kom ik straks niet meer weg met de hogere kosten voortvloeiende uit de energiecrisis? Ik zeg u eerlijk, ik heb werkelijk geen idee. Op dit moment wordt de jaarnota van de energieleverancier opgemaakt. Voor zover ik weet krijg ik een hoop geld terug. Maar komende jaren zit ik met een flexibel contract en zullen de kosten veel hoger gaan uitvallen. Wij, hier in het niet te isoleren huis wonende (het huis heeft een enkel steens muur), waarop wij bovendien geen zonnepanelen mogen plaatsen (beschermd stadsgezicht -tuindorp) hebben bovendien een bedrijf aan huis waar vriezers nogal belangrijk zijn. Uiteraard heb ik al vroeg dit seizoen twee vriezers uitgezet. Dat kon omdat ik dit jaar vaker ijs ophaalde bij de leverancier. Ik maak mij zorgen omdat ik hoor dat sommigen vreselijke bedragen moeten betalen. Maar meer dan mijn ding kan ik niet doen, dus wanneer dit betekent dat het niet meer uit kan, dan zij het zo.
Voor de KerstSnor maakt dat gegeven nog niet uit. Die gaat alsnog de wijken in, in december. Elk jaar beleef ik daar zo’n plezier mee dat ik het opnieuw met veel liefde zal doen. Sterker nog; vandaag kocht ik reeds mijn eerste lampjes en andere attributen. Ergens midden november zal ik daartoe de Snor weer gaan verbouwen en zullen de routes en tijden bekend gaan worden.
Maar eerst gaan we rusten. En daarna keurig het seizoen sluiten.
Ik wens u allen een mooi weekend toe en spreek de hoop uit dat wij elkaar minimaal nog 1x aan de ijskar zullen treffen voordat het zomerseizoen 2022 echt is afgelopen.
Tot de volgende keer!
Frank Boereboom
Frankys Food
Hengelo