0
30 mei 2025

FRTS-2026-01. De weg naar Schier!

Hoe leuk het is om een grote droom om te kunnen zetten in een werkelijke gebeurtenis hoop ik de komende maanden uiteen te zetten in speciaal voor dit doel geschreven blogs. Want, het is al jaren een grote wens te venten op het mooiste eiland dat ons land rijk is: Schiermonnikoog. Uiteraard met de Snor! En omdat ik mijn goeden doelen stichting (Stichting Nelly) meer bekendheid wil geven, heb ik besloten om de hele afstand van Hengelo tot en met Schiermonnikoog met dan 55 jaar oude ijskar “de Snor” te gaan maken.

Frankys Road To Schier

Om deze aparte wens in vervulling te laten gaan heb ik begin van dit jaar een aanvraag ingediend bij de gemeente Schiermonnikoog om in 2026 een dag te mogen venten. Een week na die aanvraag kreeg ik al toestemming. Waarschijnlijk ook omdat ik het voor het goede doel doe. Daarover later meer. Wel bedacht ik mij weer een paar dagen na goedkeuring, dat Schiermonnikoog autoluw is. En hoe moet dat dan met de elektrisch aangedreven ijskar “de Snor”? Hebben ze wel begrepen dat ik met een motorisch aangedreven ijskar naar het eiland kom? En dus belde ik met de gemeente om navraag te doen over de mogelijkheid om op het eiland te mogen rijden met de ijskar. Toen ik het nummer had ingetoetst en aan de andere kant een dame hoorde, stelde ik mijn vraag, nadat ik wat uitleg had gedaan over mijn komst naar het eiland. “Aaahh meneer Boereboom, ja hoor wij weten het, u komt volgend jaar naar Schiermonnikoog met uw ijskar hé? Ja, wij weten ervan hoor! En ja, u krijgt ontheffing voor het rijden op het eiland, u moet alleen een paar weken van tevoren de aanvraag even invullen en opsturen. Dan komt alles goed”. Ik was wat verbaasd, want ik dacht nog, ik moet nu alles weer opnieuw uitleggen, maar dat hoefde dus niet. Het was duidelijk dat men wist van mijn komst. Dat het besproken was. Hoe leuk!

De Snor en zijn baas!

Omdat ik vaak op het eiland vertoef, heb ik daar wat mensen leren kennen. En daartegen heb ik al vaker dan eens gezegd dat het mij een grote wens is 1 dag te mogen venten op Schiermonnikoog. En ja! Het gaat dus gebeuren, in het jaar 2026 en met mijn ijskar “De Snor”. Alleen zal mijn grote wens, het venten op Schiermonnikoog, onderdeel zijn van een groter geheel: “Frankys Road To Schier en daarmee, het slotstuk van mijn project zijn. Want ik heb besloten dat ik de ijskar “De Snor” er in 8 dagen ook heenrijden zal. Daartoe zal ik met de langzame Snor, zo’n 190 kilometer moeten overbruggen. Gegeven zijn actieradius en snelheid zal ik per dag niet meer dan 25 kilometer kunnen rijden. Dat is niet erg, maar dat heeft er dan ook toe geleid dat ik minstens 8 dagen onderweg ben. Waarbij op dag 8 ook mijn grote wens in vervulling zal gaan, het venten op Schiermonnikoog.

De etappes zijn reeds gemaakt. De route is inmiddels bekend. Om mijn goede doel; Stichting Nelly meer bekendheid te geven zal ik deze 8 daagse reis en het uiteindelijke venten op Schiermonnikoog in het teken zetten van de stichting. Ik zal sponsoren gaan zoeken die hun naam graag verbinden aan mijn tocht. Een sponsor kan een bedrag storten op de rekening van Stichting Nelly. Tijdens mijn tocht zullen de namen van sponsoren op de ijskar komen te staan. Op dit moment, een jaar voor de start, hebben al 5 bedrijven toegezegd mee te gaan doen.

Voor de duidelijkheid; Stichting Nelly biedt gezinnen welke leven in armoede een dagje uit aan, opdat ook zij herinneringen kunnen maken. Ik kan u verzekeren dat dit tegenwoordig meer dan nodig is!

Naast sponsorbijdragen zal ik tijdens mijn etappes gewoon ijs gaan verkopen, dus 0nderweg venten. Ook die inkomsten zijn voor de Stichting. Ook de inkomsten uit het venten op Schiermonnikoog zijn voor de stichting.

vlaggetjes van gemeenten Hengelo en Schiermonnikoog

Ook wil ik in ieder geval alle lokale tv en radio-stations (RTV Oost, RTV Drenthe en Omrop Frieslan) benaderen om ze op de hoogte te stellen van mijn tocht. En als het kan ook landelijke stations. Ook de kranten zal ik aanschrijven.

Mijn rit is dus reeds op papier gemaakt. De etappes zijn bekend. Nu moet ik nog uitzoeken waar ik mag slapen, kan bijladen en schoon water kan tappen. Water dat ik nodig heb om onderweg te kunnen schoonmaken en om de ijsschep-lepels schoon te houden. Ook moet ik nog uitzoeken of de fietspaden goed genoeg zijn voor de ijskar. Of er bijvoorbeeld geen paaltjes staan, waardoor ik weer terug moet rijden en actieradius verlies. Ook een tentje waarin ik kan slapen, kopen. Eentje die zo opgezet is. Ik zal een lijst moeten maken met spullen welke van belang zijn om mee te nemen. Gereedschap, doeken, persoonlijke spullen en veel andere zaken.

Die lijst zal lang zijn. Het mag aan niets ontbreken. De reis zelf zal interessant genoeg worden. De Snor heeft een lage snelheid, veel uren stuurwerk in onbekende delen van het land. Ook het venten onderweg, het ontmoeten van mensen uit andere streken. Het zal allemaal heel anders zijn dan in je eigen stad ijsjes verkopen. Maar het dient het goede doel en dus zal mij er alles aan gelegen zijn om de tocht te volbrengen en veel ijs te verkopen. Let wel, de Snor is oud! Het kan zomaar zijn dat hij het niet haalt. Bedenk ook dat ik uren in de Snor zal zitten, in onbekende gebieden. Misschien wel tijdens een warmtegolf, Hoe zullen de kilometers aanvoelen? Dag 1 zal wel gaan, dag 2 en 3 ook nog wel, maar dan zal het zwaarder worden. Gemiddeld doet de Snor een minuut of 7 over een kilometer (dit is inclusief stoplichten en meer). Wanneer je 25 kilometer per dag rijd zijn dat 175 minuten, of te wel 3 uren van rijden. Daar komen dan nog uren van venten bij. Zo vul je de dag in ieder geval goed. Mijn wens is om 6 uur per dag actief te zijn. Meer kan eigenlijk ook niet. Ik hoop elke dag rond een uur of 11 in de morgen te vertrekken van de etappe-plaats om zo rond een uur of vier in de middag weer op de volgende etappe-plaats uit te komen. Dan kan de Snor worden opgeladen, de tent worden opgezet en ik mijn ervaringen aan het papier kan toevertrouwen, waarna ik kan gaan rusten.

Om nog iets van deze speciale rit op de ijskar zichtbaar te maken, heb ik naast het sponsordoek, reeds gemeentevlaggetjes van Hengelo en Schiermonnikoog aangekocht, welke beiden op de zijkanten aan de voorkant van de Snor zullen worden geplaatst.

Hoofdpersoon Strip

Mijn rit zal ergens in juni 2026 gaan plaatsvinden. In blogs zal ik de voorbereidingen en de uiteindelijke rit optekenen en met mijn volgers delen. Het tweede blog zal voorlopig even op zich laten wachten. Momenteel staat alleen nog een vraag open van mij aan de rederij met betrekking tot de rijplaat van de kade de boot op. Tenslotte is de laadvloer van de Snor erg laag. Dit kan nog een dingetje worden. Maar ik ga ervan uit dat dat wel goed gaat komen.

Ik heb er zin in! Zoveel kan ik al wel zeggen. Ook mijn andere wens kan dan uitkomen. Als bekend heb ik nu drie boeken geschreven. Het laatste boek dat ik heb geschreven was het kinderboek. Nu wil ik van mijn reis naar het eiland een stripverhaal schrijven. Daarom zal ik onderweg veel foto’s maken en herinneringen optekenen. De hoofdpersoon staat hiernaast afgebeeld.

Tot de volgende keer!

Groeten Frank (Frankys Road To Schier)