0
16 juli 2024

2024-07. KiNDERDAG 2024 – Voorbereidingen en meer….

Een soort van nieuw iets, een soort van een Kinderdagjournaal, verpakt in één blog, speciaal gewijd aan ons event en voor alle geïnteresseerden. Tenslotte moeten wij er alles aan doen om Kinderdag te promoten. En vandaar deze extra blog gewijd aan niets anders dan ons prachtige evenement vóór en door kinderen tot 13 jaar. Ons evenement dat wordt gehouden op de Vijverlaan te Hengelo op 8 september aanstaande. Over deze dag onderstaand de volledige informatie voor geïnteresseerden.

Kinderdag foto's en logo Stichting Nelly

Geschiedenis

Aan het einde van het ijsseizoen 2015 wilde ik mijn kleine ijsklantjes bedanken voor weer een jaar afname van ijs. En bedacht een dag voor en door kinderen; KiNDERDAG. Een kleinschalig evenementje waar ongeveer 50 kinderen en bijna 100 ouders aanwezig waren. De fiets-ijskar vormde het middelpunt van de speeldag. Er was ijs, stoepkrijt, er werd geschminkt en ik liet wensjes, welke reeds vóór het mini-evenement waren ingediend door de kinderen, uitkomen. Ondanks dat het kleinschalig was, had ik het er behoorlijk druk mee. De dag eindigde rond 17.00 uur en ik kreeg louter complimenten van ouders, omdat de dag zo verschrikkelijk leuk was geweest.

Daags na het evenement kon men op de stoep nog de verschillende tekeningen waarnemen. Het jaar erop (2016) werd KiNDERDAG groter met een gezamenlijk ontbijt en de komst van draaimolens en springkussens. Wat bleef waren de ingrediënten van mijn eerste aflevering. Met supermarkt Plus Agathaplein kreeg ik een hoofdsponsor welke mij het ontbijt leverde. Het was ook het jaar dat Stichting Nelly het levenslicht zag. Stichting Nelly is sindsdien de opdrachtgever van KiNDERDAG. De jaren erna groeide KiNDERDAG tot wat het nu is. De 5e KiNDERDAG, gehouden in het jaar 2019, was de meest bijzondere editie, die pas vroeg in de avond haar einde kende. Deze editie werd enorm goed bezocht. In de avond, toen alles was opgeruimd had ik als initiatiefnemer de tranen in mijn ogen staan. Alles wat deze dag had gebracht was hetgeen ik al jaren voor ogen had.

Helaas kreeg ook KiNDERDAG te maken met de wereldepidemie welke de naam Corona droeg en kon daardoor twee keer niet doorgaan.

Foto's zijn van de eerste KiNDERDAG in 2015

Stichting Nelly

Als ijscoman maakte ik onderweg op route veel mee. Ik zag ook vaak de ellende welke in deze maatschappij heerst. En ik moest dan vaak denken aan mijn te vroeg overleden moeder. Zij, Nelly, was altijd ruimhartig, stond altijd klaar voor de medemens. Ze nam zelfs kinderen in haar reeds 5 kinderen tellende gezin op. Alles deed ze voor hen om ze een warm thuis te geven. Ook voor ouderen stond zij altijd klaar. En ik zal het niet van een vreemde hebben. Haar gevoel om mensen vooral te willen helpen heeft ze kennelijk goed over weten te dragen op haar kroost. Zo hebben mijn broer en ik de stichting opgericht om mensen welke leven in armoede een dagje of dagdeel uit aan te kunnen bieden. Opdat deze mensen ook een keer plezier kunnen hebben zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken om de benodigde financiële middelen. Wat wij dan doen is het kopen van treintickets, entreekaarten van een park en het verstrekken van dat alles met een enveloppe met geld om zo op het park ook nog wat te kunnen kopen. Een ander voorbeeld is de actie waarbij wij 100 mensen uit onze doelgroep naar de bioscoop konden sturen, met wat te drinken en snoepen en ze bij het vertrek nog een gezelschapsspel voor thuis te geven.

In het jaar 2022 ontving ik uit handen van het Statenlid Provincie Overijssel een prijs als vrijwilliger van het jaar. Een oorkonde viel mij ten deel. Mijn opmerking aan het Statenlid dat de prijs aan mijn vrijwilligers had moeten worden uitgereikt werd afgedaan met de opmerking dat het mij toekwam. Ik heb de prijs uiteindelijk met veel plezier gedeeld met de leden van de organisatie van KiNDERDAG.

De Kerstroutes vormen ook inkomsten voor de Stichting. En de prijs!

2024

Als de organisatie in maart 2024 voor de eerste keer tijdens dit prille ijs seizoen bijeenkomt, wordt het al snel duidelijk dat de huidige samenstelling van de organisatie van KiNDERDAG dit alweer voor de 10e keer doet. En daar ben ik als initiatiefnemer niet alleen dankbaar voor, maar ook blij mee. De 7 leden welke deze dag met mij organiseren doen dit met de grootst mogelijke liefde voor het prachtige evenement. Dat wij voor de 10e keer samen zijn gekomen betekent echter niet dat KiNDERDAG ook zijn 10e aflevering kent. Dát heeft te maken met het feit dat KiNDERDAG in de Corona-jaren (als eerder gememoreerd) 2020 en 2021 uiteindelijk op het laatst toch niet door mocht gaan. Vooral in het jaar 2021 hadden wij als organisatie er zwaar de P in toen wij het evenement tot de laatste details rond hadden en een week of twee voorafgaande aan het evenement de stekker uit het project moesten halen, omdat de overheid bij die laatste persconferentie inzake het coronabeleid, bepaalde dat op evenementen maar 750 mensen totaal aanwezig mochten zijn. Uitsluiten van kinderen, omdat er bijvoorbeeld al 750 mensen op ons evenement aanwezig waren, konden wij als organisatie niet billijken. Dat zou kinderen enorm hebben teleurgesteld. En dat is niet waar KiNDERDAG voor staat en dus werd het alsnog afgelast.
Ondanks die vervelende tijdingen in die jaren, was de organisatie steeds actief. De organisatie bestaat al jaren uit Edwin Elfring, Ronald van Meerveld, Freddie Grandadam, Monique Sanderink, Claudia Vos, Erik Vos, Marijke Pluygers en ondergetekende. En af en toe schuiven mensen aan om hun bijdrage te verduidelijken. Soms ook zien we onze trouwe hoofdsponsor (Plus) even aanschuiven. Al die jaren staan zij klaar om voor alle kinderen alles uit de kast te halen. Ieder op zijn of haar gebied. Vaak gaat dat in harmonie en soms hebben we ook wel eens wat meningsverschillen. Maar in de regel komt het altijd goed. En dat is elke keer terug te zien op KiNDERDAG zelf. Niets wordt aan het lot overgelaten! Alles voor de kinderen! Wij hebben vrijwel ieder jaar daags na het evenement mooie woorden mogen ontvangen. Hoe leuk het evenement is, kleinschalig, laagdrempelig en wat ik echt vaak mag horen; Voor elke kind wat leuks te doen!

Dit jaar dus is de organisatie zich ervan bewust geraakt dat ze het voor de 10e keer organiseren. En daarom wilden zij iets speciaals doen. En dat hebben wij dan ook inmiddels geregeld. Naast dat gebeuren starten wij opnieuw met een gezamenlijk ontbijt, deze keer voor 200 kinderen maximaal. Ook hebben wij wederom graffiti en een draaimolen. De Sweeper is er ook weer bij en de Kiekbox levert weer een fotomachine. Er zijn muzikale optredens en er komen nog wat andere gasten op visite. Natuurlijk is er voor de ouders weer een bar en terras met licht alcoholische dranken. En er zijn een paar foodtrucks. Onder andere friet, hamburgers, braadworsten en ijs zijn tegen een vergoeding verkrijgbaar. Voor de kinderen is er gratis Ranja.

Ook dit jaar weer aanwezig; Shanelle de Lannoy en Gio Swikker en een foto van de ontbijttafel

Sinds de oprichting van Stichting Nelly gaan de opbrengsten van deze dag rechtstreeks naar het goede doel van de stichting. Ook sponsorgelden welke wij tussentijds ontvangen zijn voor de doelgroep van de stichting. Zo kreeg ik laatst van een toen nog onbekende vrouw een bijzondere bijdrage voor de stichting. Een bedrag dat ik mooi kan gebruiken voor weer een nieuwe speciale actie. Binnenkort meer daarover in mijn normale blog. Zo de Stichting de ontvanger is van alle opbrengsten, zo is zij ook de opdrachtgever van het evenement KiNDERDAG. Alle sponsorbijdragen welke ik als penningmeester voor het evenement KiNDERDAG weet binnen te halen zijn dan ook echt alleen maar voor dat evenement. Alle andere bedragen die binnenkomen, bijvoorbeeld mijn kerstroutes, zijn voor de doelgroep.

Mooi is het wel dat ook dit jaar de begroting van ons evenement weer rond is. Een puike prestatie wanneer je bedenkt dat andere evenementen het zwaar hebben in het rond krijgen van het financiële plaatje en zelfs noodgedwongen hun evenement hebben moeten afzeggen. KiNDERDAG heeft zeer trouwe sponsoren en daarnaast is het evenement ook erg in trek. Als organisatie regelen wij uiteraard ook veel naamsbekendheid voor de sponsoren. Mijn facebookpagina Frankys ijs Kinderdag en vooral Frankys-Food hebben veel volgers. Gegarandeerde reclame voor de aanwezige sponsoren. Ook via LinkedIn 500++ verzorg ik van tijd tot tijd de namen met sponsoren. Op het evenement zelf worden de namen van de sponsoren bovendien regelmatig genoemd. Kortom, we halen binnen, maar we leveren ook!

KiNDERDAG foto's

Clown Dirk uit Eindhoven

Wat sponsoren betreft zitten wij dus niet gauw in de problemen. Althans, tot nog toe is dat niet gebeurd. Dat het met vrijwilligers ook niet moeilijk is, blijkt elk jaargang weer. We hebben namelijk ook de beschikking over een vaste groep vrijwilligers, waar ik enorm blij mee ben. Ik wil in deze graag in het bijzonder, hoewel hij niet echt een vrijwilliger is in de zin van een vrijwilliger, clown Dirk benoemen. Want clown Dirk komt alweer een aantal jaren helemaal uit Eindhoven om op ONZE KiNDERDAG te kunnen zijn. Hij vindt het evenement gewoon te leuk om de lange reis naar ons te maken.
De organisatie van het evenement is belangrijk, sponsoren zijn belangrijk, maar vlak de vrijwilligers niet uit. Zij maken of breken jouw evenement. Wij hebben de regel dat iedereen mag helpen, mits het in het belang van de gasten is. Vooral voor de jonge gasten. Het moet echt een dag VOOR en DOOR kinderen zijn!!! Eenieder die zich daarin kan verplaatsen is als vrijwilliger of vrijwilligster welkom. En gelukkig heb ik in al die jaren van KiNDERDAG, die gedachte terug kunnen zien in het handelen van de groep vrijwilligers.

Het is inmiddels medio juli en de dag is in principe al helemaal voorbereid. Uiteraard zijn er nog een paar zaken welke geregeld moeten worden en komen wij als organisatie nog een keer of twee samen. De jaren van organiseren leveren natuurlijk ook een standaard aan werk, eenieder in de organisatie weet wat hij of zij moet doen. Zondag 8 september a.s. is het weer zover. Dan rond de klok van 06.00 uur staan wij als organisatie, met een paar vrijwilligers, de boel weer op te bouwen. Om vanaf 10 uur te kunnen starten met het gezamenlijke ontbijt. Daarna kunnen kinderen zich bezighouden met van allerlei speeltjes en attracties. We gaan dansen, zingen en naar artiesten luisteren. Maar ook lekker eten, drinken en ijsjes eten. Rond de klok van 16.00 uur stoppen wij met deze dag. In de hoop dat KiNDERDAG weer KiNDERDAG was. Zoals ik het ooit bedoeld heb en zoals de organisatie het idee al jaren omarmt.

Kinderdag foto's

de Organisatie in volle glorie (zonder Claudia)

Aan alle ouders van kinderen tot 13 jaar spreek ik graag uit, mede namens de voltallige organisatie; kom gezellig naar de KiNDERDAG! Uw kind zal het enorm leuk vinden, het kan spelen met andere kinderen. Plezier hebben. En terwijl uw kind speelt, kunt u lekker op het terras genieten van een drankje en of een heerlijke hamburger dan wel frietje. En terwijl je dat nuttigt het heerlijke gevoel dragen dat je er andere mensen mee helpt! Tenslotte gaat elke euro naar Stichting Nelly.

Ik zeg; win-win situatie!

Graag tot ziens op ons evenement!

Namens de gehele organisatie,

Frank Boereboom, Penningmeester Stichting Nelly en initiatiefnemer evenement KiNDERDAG